TAJUK 5 : STRATEGI KESANTUNAN
STRATEGI KESANTUNAN VERBAL DAN NONVERBAL
Strategi Kesantunan Verbal :
- Strategi toleransi - Memberi keutamaan kepada orang yang lebih tua untuk memulakan sesuatu percakapan.
- Strategi bertimbang rasa - Memahami situasi seseorang dan berusaha membantu.
- Strategi memberi salam - Mengucapkan "selamat pagi" atau "Assalamualaikum" apabila bertemu orang lain.
- Strategi bersopan santun - Menggunakan sistem panggilan yang betul dan sesuai dengan keadaan.
- Strategi ramah mesra - Mengalu-alukan kedatangan tetamu ke rumah.
- Strategi tidak mementingkan diri sendiri - Memberi cadangan atau nasihat yang sesuai dengan penuh kesopanan dan lemah lembut.
- Strategi merendah diri.
- Strategi berterima kasih - Mengucapkan terima kasih kepada orang yang telah membantu kita.
Strategi Kesantunan Nonverbal :
- Strategi toleransi - Memberi tempat duduk kepada orang yang lebih tua atau cacat di dalam kenderaan awam.
- Strategi bertimbang rasa - Menggunakan ibu jari apabila menunjuk seseorang atau sesuatu.
- Strategi memberi salam - Mengangguk kepala atau menunjukkan senyuman sekiranya jarak terlalu jauh sebagai satu tanda bersalam.
- Strategi bersopan santun - Membengkokkan badan ketika melintas antara orang yang sedang berjalan ataupun melintas melalui hadapan orang tua, mencium tangan orang yang lebih tua semasa memberi salam.
- Strategi ramah mesra - Menunjukkan muka yang manis apabila berinteraksi dengan orang lain.
- Strategi tidak mementingkan diri sendiri - Memberi pertolongan dari segi kewangan atau tenaga kepada orang yang berada dalam kesusahan.
- Strategi merendah diri - Tidak bertentangan mata terhadap orang yang lebih tua daripada kita supaya tidak dianggap sombong.
- Strategi berterima kasih - Mencium atau memeluk ibu bapa sebagai tanda penghargaan kepada mereka.
No comments:
Post a Comment