Thursday, 3 September 2015

TAJUK 5 : STRATEGI KESANTUNAN

STRATEGI KESANTUNAN VERBAL DAN NONVERBAL

Strategi Kesantunan Verbal :


  1. Strategi toleransi - Memberi keutamaan kepada orang yang lebih tua untuk memulakan sesuatu percakapan.
  2. Strategi bertimbang rasa - Memahami situasi seseorang dan berusaha membantu.
  3. Strategi memberi salam - Mengucapkan "selamat pagi" atau "Assalamualaikum" apabila bertemu orang lain.
  4. Strategi bersopan santun - Menggunakan sistem panggilan yang betul dan sesuai dengan keadaan.
  5. Strategi ramah mesra - Mengalu-alukan kedatangan tetamu ke rumah.
  6. Strategi tidak mementingkan diri sendiri - Memberi cadangan atau nasihat yang sesuai dengan penuh kesopanan dan lemah lembut.
  7. Strategi merendah diri.
  8. Strategi berterima kasih - Mengucapkan terima kasih kepada orang yang telah membantu kita.

Strategi Kesantunan Nonverbal :


  1. Strategi toleransi - Memberi tempat duduk kepada orang yang lebih tua atau cacat di dalam kenderaan awam.
  2. Strategi bertimbang rasa - Menggunakan ibu jari apabila menunjuk seseorang atau sesuatu.
  3. Strategi memberi salam - Mengangguk kepala atau menunjukkan senyuman sekiranya jarak terlalu jauh sebagai satu tanda bersalam.
  4. Strategi bersopan santun - Membengkokkan badan ketika melintas antara orang yang sedang berjalan ataupun melintas melalui hadapan orang tua, mencium tangan orang yang lebih tua semasa memberi salam.
  5. Strategi ramah mesra - Menunjukkan muka yang manis apabila berinteraksi dengan orang lain. 
  6. Strategi tidak mementingkan diri sendiri - Memberi pertolongan dari segi kewangan atau tenaga kepada orang yang berada dalam kesusahan.
  7. Strategi merendah diri - Tidak bertentangan mata terhadap orang yang lebih tua daripada kita supaya tidak dianggap sombong.
  8. Strategi berterima kasih - Mencium atau memeluk ibu bapa sebagai tanda penghargaan kepada mereka.

No comments:

Post a Comment